Sunday, September 29, 2019

ශේප් න්‍යාය Shape theory


අපේ ජීවිතයේ අපි වැඩියෙන්ම භාවිතා කරන්නේ මෙන්න මේ ශේප් න්‍යාය.

මුලින් බලමු මොකක්ද මේ ශේප් න්‍යාය කියන්නේ කියල.

ශේප් න්‍යාය කියන්නේ අවස්ථාවෙන් බේරෙන්න අපි සිද්ද වුනු දේ ඒ විදියටම නොකියා කරුණු හිතා මතා අඩු කරලා හෝ හංගලා කියන එකටයි.

උදාහරණයක් අරගමු.

සිද්ධිය 1 - ජනාධිපතිවරණය සඳහා ඉදිරිපත් වීමට A හට X විසින් කොන්දේසි ඉදිරිපත් කිරීම.
කොන්දේසි -   බලයට පත් වූ විට හොඳම කැබිනට් අමාත්‍ය කම් අපිට ලබා දීම.
  අපේ වැඩ කටයුතු වලට ඇඟිලි නොගැසීම
  අපිට විරුද්ධව එන කිසිම පැමිණිල්ලක් විභාග නොකිරීම

මේ ගැන A ගෙන් මාධ්‍යවේදීන් ප්‍රශ්න කරනවා.

මාධ්‍යවේදියා  - ඔබට ජනාධිපතිවරණයට සහය දෙන්න X කොන්දේසි දැම්මද?

A - කොන්දේසි කියල නෙමෙයි,  එයාල කිව්වා සහය දෙනවා එයාලටත් උදව්වක් කරන්න කියලා.

මාධ්‍යවේදියා - මොනවද ඒ උදව්?

A - දන්නේ නැද්ද ඔය පොඩි පොඩි දේවල්.

මේ සිද්ධියේදී ඇත්තටම කොන්දේසි දැම්ම කියලා A කිව්වොත් ඔහු දන්නවා ඔහුගේ දේශපාලනය එතැනින්ම ඉවරයි කියල. ඒ නිසා ඔහු ඒ ගැන කිසිවක් කියන්නේ නෑ. නමුත් සත්‍ය නම් ඔහු ඇත්තටම ඒ කොන්දේසි වලට එකඟ වෙලා සහය ගන්න පොරොන්දු වුනා කියන එක.

ඉතින් ඇයි මේ ශේප් න්‍යාය දාන්නේ?

ශේප් න්‍යාය දාන්නේ ඇත්ත කියල එක පැත්තක් නැති කරගන්න බැරි නිසා. දෙපැත්තම බේරා ගන්න ඕනේ වුනාම තමයි මේ ශේප් න්‍යාය යොදා ගන්නේ. ඒ වගේමයි එතැනදී බොරුවක් කියන්නෙත් නෑ. A ප්‍රතික්ෂේප කරන්නේ නෑ X කොන්දේසි දැම්මේ නෑ කියලා. නමුත් සත්‍ය ඇති සැටියෙන් කියන්නෙත් නෑ. අන්න ඒකටයි  ශේප් න්‍යාය කියල කියන්නේ.

තවත් සිද්ධියක් බලමු.

සිද්ධිය 2 - ඔබගේ පෙම්වතා හෝ පෙම්වතිය රාත්‍රී 12 පසු වනතුරුත් ෆේස්බුක් ඔන්ලයින් පෙන්වීම. (පහසුව සඳහා පෙම්වතා ලෙස සලකමු)

හේතු -  ඔහු වෙනත් ගැහැණු ළමයෙක් එක්ක චැට් කිරීම.
  ඔහු වෙනත් ගැහැණු ළමයෙකු ට විශේෂ සැලකිල්ලක් දැක්වීම.
  ඔහු එම ගැහැණු ළමයා එක්ක වැඩ වෙලාවක් ගත කිරීමට ඇති කැමැත්ත.

මේ ගැන පෙම්වතිය ඒ පෙම්වතාගෙන් අහනවා.

පෙම්වතිය - ඇයි අයියේ (සුදු තාත්ති, සුදු අයියේ ඔබ කැමති වචනයක් යොදා ගන්න පුළුවන් ;) )ඔයා ගොඩක් රෑ වෙනකන් ඔන්ලයින් ඉන්නේ. මට නිදා ගන්න යනවා කියල ගිහින් ඇයි ඔන්ලයින් ඉන්නේ.

පෙම්වතා - මම ඔන්ලයින් හිටියේ නෑ නංගි. මම ඩේටා ඔන් එකේ තියාගෙන නිදා ගෙන තියෙන්නේ. ඒකයි ඔන්ලයින් පෙන්නලා තියෙන්නේ.

පෙම්වතිය - බොරු කියන්න එපා අයියේ. ඔයාට හැමදාම ඩේටා ඔන් එකේ තියාගෙන නින්ද යන්නේ නෑ නේ. මම දැන් දවස් ගානක් බලන් හිටියා. ලාස්ට් සීන් පෙන්නන්නේ රෑ 2 ට විතර. ඒ කියන්නේ ඔය රෑ 2ට ඕෆ්ලයින් ගිහින් කියන එකනේ.

පෙම්වතා - ඔව් ඉතින් ඇහැරුනාම ඩේටා ඕෆ් කරනවා. දැන් එකත් ප්‍රශ්නයක්ද? මට ඉස්සෙල්ල කියනවා මම ඔන්ලයින් පෙන්නන එක දකින්න තමුසේ මොකක්ද ඔන්ලයින් ඉඳන් කරේ කියල. තමුසේ කොල්ලෝ එක්ක චැට් කරනවද මහා රෑ වෙනකන් ඔන්ලයින් ඉඳගෙන?

පෙම්වතිය - අනේ නෑ අයියේ, මම උදේ අවදි වෙලා බලද්දී ලාස්ට් සීන් පෙන්නුවේ රෑ 2 ට නිසා ඇහුවේ. මම කවදාවත් ඔයාට එහෙම කරන්නේ නෑ.

පෙම්වතා - යනවා අයිසේ යන්න බොරු නොකිය. මම දන්නේ නැද්ද කෙල්ලොන්ගේ හැටි. මම යනකන් ඉඳල වෙන එවුන් එක්ක චැට් එක නේ. අර එදා මගේ යාළුවා කමල් එක්ක චැට් කරලා තිබුන හිතුවද කවදාවත් මට එතකොට මොනවා හිතෙනවා ඇත්ද කියල. දැන් එනවා මෙතන බණ කියන්න.

මෙන්න මේ සිද්ධිය ඔබගේ ජීවිත වල නැත්නම් ඔබගේ යාලුවෙක්ගෙ හරි ජීවිත වල සාමාන්‍ය සිදුවීමක් වෙන්න පුළුවන්.

දැන් මෙතන පිරිමි ළමයා ඇත්තටම වෙන ගැහැණු ළමයෙක් එක්ක චැට් කරන්නයි ඔන්ලයින් හිටියේ. ඉතින් එහෙනම් ඇයි ඒ බව කෙලින් කතා කරලා ඇත්ත කියන්න බැරි තමන්ගේ ගැහැණු ළමයට. පෙම්වතුන් අතරේ රහස් තියෙන්න බෑ නේ. එහෙනම් ඇයි මෙහෙම බොරු කියන්නේ.

එකට හේතුවක් තියෙනවා. ශේප් න්‍යාය කියන්නේ ඇත්ත ඇති සැටියෙන්ම කියන්නේ නැති එක විතරක් නෙමෙයි. තමන්ගේ වැරැද්ද වහගන්න අනිත් කෙනා කරපු ඊට සමාන දෙයක් අදාල ගැනීමත් ශේප් න්‍යාය යේම කොටසක්.

පෙම්වතා පෙම්වතියට චෝදනා කරාම මහා රෑ වෙනකන් ඉඳපු නිසයි ඔහු ඔන්ලයින් ඉන්නවා දැක්කේ, එහෙනම් පෙම්වතිය වෙන කොල්ලෝ එක්ක චැට් කරනවා ඇති කියලා, දැන් පෙම්වතියට මතක නෑ ඇයගේ පෙම්වතා රෑ 2 වෙනකන් ඔන්ලයින් ඉඳන් මොනවා කරාද අහන්න. මොනවා කරත් කමක් නෑ, දැන් ප්‍රශ්නේ ඇයගේ නිර්දෝෂිභාවය ඔප්පු කිරීම විතරයි. ඉතින් ඒක කරලා ඉවර වෙද්දී පෙම්වතියට මතයක්වත් නෑ තමන්ගේ පෙම්වතා රෑ 2 වෙනකන් ඔන්ලයින් ඉඳගෙන මොනවද කරේ කියල අහන්නවත්.
මේකට කියනවා “වඩා වැඩි බලධික  උපක්‍රමශීලී  න්‍යාය කියල”. (more powerful tactic theory)

කෙනෙක් ඉද්දි ඇයි තවත් කෙනෙක්ව ලං කරගන්න හදන්නේ? ඒ ගැන අපි තවත් ලිපියකින් කතා කරමු.

No comments:

Post a Comment